ساخت وسایل ارتوپدی، مشاوره توانبخشی

ساخت وسایل ارتوپدی، مشاوره توانبخشی

صندل خار پاشنه - کفش طبی - اسکن کف پا
ساخت وسایل ارتوپدی، مشاوره توانبخشی

ساخت وسایل ارتوپدی، مشاوره توانبخشی

صندل خار پاشنه - کفش طبی - اسکن کف پا

کوتاه بودن پا در دررفتگی مادرزادی مفصل ران


 

کوتاه بودن پا در دررفتگی مادرزادی مفصل ران


دررفتگی مادرزادی مفصل ران همانطور که از نامش پیدا است خارج بودن سر استخوان ران از درون حفره استابولوم از بدو تولد است. درمان این بیماری باید هرچه زودتر شروع شود. تاخیر حتی چند هفته ای در شروع درمان میتواند مشکلاتی را برای بیمار ایجاد کند. هر چه سر استخوان ران مدت بیشتری در بیرون از حفره استابولوم باقی بماند از حالت طبیعی دورتر میشود. رشد هم سر استخوان ران و هم حفره استابولوم وقتی به درستی صورت میپذیرد که این دو در کنار هم باشند. وقتی بیماری درمان نشده و سر برای مدتی خارج از حفره باقی میماند دو مشکل بزرگ استخوانی ایجاد میشود

 

•سر و گردن استخوان ران کوچک باقی مانده و رشد نمیکنند. تنه استخوان ران هم از جهت قطر و هم طولی به اندازه استخوان ران طرف سالم رشد نمیکند

•حفره استابولوم کوچک و کم عمق باقی مانده و یک طرف کل لگن هم به اندازه کافی رشد نکرده و کوچکتر باقی میماند

 

بیرون بودن سر استخوان ران از حفره استابولوم زمینه را مهیا میکند که هم بر اثر انقباض عضلات لگن و هم بر اثر فشار وزن در موقع راه رفتن، سر استخوان ران به سمت بالا حرکت کند. با بالا رفتن سر استخوان ران در واقع کل اندام تحتانی به سمت بالا حرکت میکند. از طرف دیگر طول استخوان ران در طرف مبتلا هم کوتاه تر از ران سالم باقی میماند. این دو عامل موجب میشوند وقتی بیمار سر پا می ایستد کف پای طرف مبتلا به زمین نرسد. نتیجه این تغییرات  لنگش بیمار است.

 

در صورتیکه جااندازی مفصل ران بیمار در سنین کودکی انجام نشود این کار بعد از بلوغ عملا امکانپذیر نخواهد بود. در این موارد چاره کوتاه بودن اندام تحتانی چیست.

 

در این موارد اگر مفصل ران بیمار دردناک است میتوان آن را با یک مفصل مصنوعی تعویض کرد. تعویض مفصل ران در این بیماران میتواند تا حدودی کوتاهی اندام تحتانی را مرتفع کند. البته نه به طور کامل.

 

اگر بیمار دردی نداشته باشد معمولا توصیه به تعویض مفصل نمیشود. در این موارد استفاده از کفش های طبی بصورتی که پاشنه کفش در طرف مبتلا بلندتر از طرف سالم باشد میتواند تا حدودی کوتاهی اندام را برطرف کند.

 

ذکر این نکته ضروری است که علت لنگش بیمار فقط کوتاه بودن اندام نیست. ضعف عضلات لگن به علت رشد نکردن آنها هم از علل مهم لنگیدن بیمار است. پس حتی با فرض رفع کامل دررفتگی باز لنگش بیمار باقی میماند چون عضلات رشد نکرده و لاغر را نمیتوان به اندازه طرف مبتلا تقویت کرد.

 

 کفشهای طبی در رنگها و مدلهای مختلف و متناسب با نیاز بیمار طراحی و ساخته می شوند. در صورتیکه کفش ها به درستی ساخته شوند تشخیص متفاوت بودن آنها مشکل خواهد بود.

 

 

جوراب واریس مخصوص دیابت



جوراب واریس مخصوص دیابت


جوراب بامبو ساق بلند با ژل پاشنه

برای آنان که برای زمان های طولانی ایستاده هستند، مانند فروشندگان و یا اوپراتورها.

برای آنان که واریس دارند.

برای آنان که دچار ترک پاشنه هستند.

برای آنان که ساق پایشان به سرعت خسته شده و پای آنها به سرعت عرق می کند

 

 

شارکو ماری توث


شارکو ماری توث


شارکو ماری توث نوعی بیماری اعصاب محیطی است

شارکو ماری توث Charcot marie tooth نوعی بیماری ژنتیکی در اعصاب محیطی است که با تخریب اعصاب موجب ضعف عضلات دیستال (پایین) اندام میشود.

این بیماری شایعترین بیماری عصبی عضلانی ارثی است که از هر 100 هزار نفر 30-10 نفر را درگیر میکند. ژن بیماری شارکو ماری توث ممکن است بصورت غالب یا مغلوب و یا وابسته به جنس منتقل شود. گاهی هم هیچ سابقه فامیلی در بیمار وجود ندارد و ایجاد آن در بیمار به علت جهش ژنتیکی است.

 

 

علائم بیماری شارکو ماری توث

بیماری بیشتر در پسران دیده میشود و سن شروع بیماری معمولا بین 10-5 سالگی است. بیماری شارکو ماری توث معمولا دو طرفه است.

شروع بیماری شارکو ماری توث آهسته و تدریجی است و معمولا با ضعف و لاغری عضلات داخلی کف پا شروع میشود و این ضعف عضلانی و لاغری عضلات بتدریج در عضلات ساق هم ایجاد میشود. بعد از مدتی ممکن است عضلات کف دست و پس از آن ساعد هم دچار همین مشکلات بشوند. همین خصوصیت انتشار ضعف عضلانی در مورد حس لمس هم ایجاد میشود. یعنی حس پا و سپس ساق یا دست و ساعد هم بتدریج دچار اختلال میشوند. حس درک موقعیت مفاصل هم حس دیگری است که از این بیماری متاثر شده و موجب عدم هماهنگی در حرکات مفاصل میشود.

 

بدنبال فلج عضلات پا بتدریج تغییر شکل هایی در پا بصورت افزایش قوس کف پا و انگشت چکشی در پا بوجود میاید. مچ پا دچار اکواینوس Equinus یا افتادگی (خم شدن مچ پا به پایین) شده و با شدید تر شدن بیماری به سمت داخل هم میچرخد. بیمار مبتلا به شارکو ماری توث در راه رفتن و دویدن دچار مشکل شده و مرتب زمین میخورد. ممکن است تغییراتی در ستون مهره بصورت اسکولیوز یا انحراف جانبی ایجاد شود.

 در دست هم تغییر شکل هایی بصورت چنگالی شدن Claw hand ایجاد میشود.

ممکن است مشکلات دیگری هم در این بیماران بصورت لرزش دست ها، کرامپ و اسپاسم عضلات، سیانوز یا کبود شدن انگشتان دیده شود. در مواردی اعصاب آنقدر سفت و کلفت میشوند که میتوان آنها را لمس کرد.

 

در نوار عصبی که از بیمار گرفته میشود سرعت هدایت عصبی در عصب پرونئال کم میشود.

بیماری معمولا سیر پیشرفت کندی دارد و ممکن است سیر آن در هر زمانی متوقف شود.

درمان بیماری شارکو ماری توث

در مراحل ابتدایی بیماری انجام حرکات کششی مفاصل گرفتار شده و تقویت عضلات به بیمار کمک میکند. در این مرحله استفاده از بریس ها و کفش های طبی مخصوص هم کمک کننده است.

در مراحل کمی پیشرفته تر بیماری که هنوز مفاصل مچ و کف پا قابلیت انعطاف دارند ممکن است جابجا کردن تاندون ها یاز پشت ساق به جلوی آن بتواند به بیمار کمک کند. در مراحل پیشرفته تر بیماری که تغییر شکل پا فیکس و بدون انعطاف شده انجام استئوتومی در استخوان های کف پا و مچ پا و یا در مراحل باز هم پیشرفته تر خشک کردن بعضی از مفاصل زیر مچ پا Triple arthrodesis میتواند تغییر شکل پا را برطرف کند. در تغییر شکل دست هم میتوان از اعمال جراحی جابجا کردن تاندون ها استفاده کرددرد بیمار را میتوان با استفاده از داروهای ضد درد تسکین داد.

عوارض بیماری شارکو ماری توث

بیمار به علت اختلال حس لمس در معرض بروز زخم و سوختگی در انگشتان دست و پا است پس باید بیش ار معمول از دست و پای خود محافظت کند. در این بیماران پیچ خوردن پا و شکستگی های پا و ساق بیشتر از معمول ایجاد میشود پس بیمار باید در راه رفتن کمی محتاط تر باشد. زایمان این افراد ممکن است با عوارض بیش از معمول همراه باشد. ممکن است بیمار به علت فلج حنجره دچار عفونت تنفسی ناشی از رفتن ترشحات حلق و موارد غذایی به دستگاه تنفس شود.

اکثر بیماران مبتلا به شارکو ماری توث طول عمر طبیعی داشته و در مدت زندگی میتوانند راه بروند. سیر پیشرفت این بیماری کند است

 

لینکداین | Linkedin چیست؟


لینکداین | Linkedin چیست؟

لینکداین (به انگلیسی: LinkedIn) یک سرویس سرویس شبکهٔ اجتماعی تجاری است که در دسامبر ۲۰۰۲ ایجاد شد و در می ۲۰۰۳ آغاز به کار کرد. این شبکهٔ اجتماعی بیشتر برای شبکهٔ اجتماعی حرفه‌ای استفاده می‌شود. تا ۲ نوامبر ۲۰۱۰، لینکداین بیش از ۸۰ میلیون کاربر ثبت شده در بیش از ۲۰۰ کشور جهان دارد. این وبگاه زبان‌های انگلیسی، فرانسوی، آلمانی، ایتالیایی، پرتغالی، و اسپانیایی را پوشش می دهد.

 LinkedIn بزرگترین شبکه ی تخصصی و کاری دنیا است که ۳۰ میلیون عضو در سراسر دنیا دارد که سرعت رشد بالایی دارد
 شاید ما قبلا شبکه های این چنین را به صورت شبکه هایی مثل یاهو هات جابز - Yahoo! HotJobs - دیده باشیم ولی LinkedIn چه تفاوتی با این سیستم ها دارد؟ آیا این شبکه برای کسانی که در ایران زندگی می کنند ارزش دارد و به قولی کارآمد است؟
 
یاهو هات جابز - Yahoo! HotJobs - و LinkedIn چه تفاوتی دارد؟
 
شاید یکی از عمده ترین تفاوت های این دو شبکه این باشد که یاهو هات جابز - Yahoo! HotJobs - یک شبکه کاریابی است ولی LinkedIn یک شبکه اجتماعی است بر تاکید ویژگی کار و تخصص , مثل شبکه هایی مثل فیس بوک - Facebook - که شما بر اساس دوستی و روابط فامیلی و شخصی یک شبکه اجتماعی تشکیل می داد در اینجا این روابط بر اساس کاری مثل همکار بودن , دوستان و همکاران در شغل های قبلی , روابط کاری و روابط دانشگاهی شما شکل می گیرد.این شبکه فقط به شما کمک نمی کند که خودتان را معرفی کنید و دنبال فرصت مناسب باشید بلکه می توانید در آنجا اطلاعات کسب کنید و سوال هایتان را مطرح کنید و راهنمایی دریافت کنید.هر چند بعضی از فعالیت ها در سطح بالاتر هزینه دارد.
 
آیا این سیستم برای کسانی که در ایران زندگی می کنند کارآمد است؟
 
شاید برای جواب دادن این یک مسئله را اولا ذکر کنم که امیدوار نباشید که در اولین جست و جو اکثر شرکت های ایرانی را ببنید ولی این را بدانید که تعداد کثیری از ایرانی ها در آن عضو هستند , اکثر دانشگاههای سراسری و دانشگاه های آزاد در آن شناخته می شود.پس با روی آوردن بیشتر کاربران ایرانی نیز , شرکت های ایرانی نیز به این شبکه روی می آوردند.ثانیا دیدتان را وسعت ببخشید شما می توانید پروژه ایی را دریافت کنید و آن را به صورت راه دور انجام دهید.دنیا بسیار کوچک شده است و این ارتباطات هست که حرف اول را می زند.
 
چهار هدف اصلی LinkedIn چیست؟
 
شاید بتوان چهار هدف اصلی LinkedIn را:
 
۱٫ کنترل کردن هویت کاری و تخصصی شما : به این صورت که شما می توانید همیشه یک رزومه آنلاین (که به صورت دقیق توانایی ها شما را در آن ذکر شده است.) داشته باشید که قابل جست و جو شدن و همین طور قابل پیدا شدن توسط موتور های جست و جو است.
۲٫ ایجاد شبکه و بر قراری ارتباط های گذشته : شما می توانید هم دانشگاهی , همکاران فعلی و سابق خود را پیدا کنید و دوباره با آنها ارتباط برقرار کنید و در اینجا تاکید گشته که ارتباطات دنیا واقعی خود را وارد کنید.
۳٫ به اشتراک گذاشتن دانش و مهارت ها : شما می توانید به راحتی سوال خود را در یک جامعه ی ۳۰ میلیونی مطرح کنید و به سرعت , دقیق , کامل و قابل اطمینان جواب آن را دست پیدا کنید و همچنین با جواب دادن سوال های دیگران و به نمایش گذاشتن مهارت ها و دانش خود , فرصت ها مناسبی را کسب کنید. و حتی اگر شما به عنوان یک کارآفرین نیاز به اطلاعات , تجربه داشته باشید می توانید از این منبع استفاده کنید.
۴٫ به وجود آوردن فرصت ها : وقتی شما در این جامعه عضو می شوید , قابل دسترسی می شوید. در این شبکه افرادی هستند که به دنبال اشخاص مناسب می گردند و وقتی شما در این شبکه پیدا کردند , به شما پیشنهاد فرصت های بهتری می دهند.
 

تفاوت مغز خانمها و آقایان


ممکن است مردان مریخی نباشند و زنان ونوسی! اما پژوهش‌های جدید نشان می‌دهند که مغز آنها واقعا سیم‌کشی متفاوتی دارد!

 مدتهاست که مطابق تحقیقات قبلی متوجه شده‌ایم که بین مردها و زن‌ها یک تفاوت رفتاری وجود دارد، مثلا خانم‌ها، توانایی‌های زبانی و ادراک اجتماعی بهتری دارند، در حالی که مردها توانایی‌های حرکتی و درک فضایی بهتری دارند.

یافته‌های تصویربرداری هم نشان داده بودند که میزان ماده زن‌ها ماده خاکستری بیشتری دارند، در ماده خاکستری است که پردازش مغزی صورت می‌گیرد. اما مردها ماده سفید بیشتری دارند، ماده سفید مغز در واقع سیم‌ها یا کابل‌های در هم‌تنیده مغز است که باعث ارتباط قسمت‌های مختلف آن می‌شوند.


اما تحقیق جدید نشان می‌دهد که نحوه سیم‌کشی مغز مردان و زنان با هم متفاوت است. در این مطالعه ۹۴۹ فرد جوان بین ۸ تا ۲۲ سال انتخاب شدند، ۴۲۸ نفر از آنها مرد و ۵۲۱ نفر از آنها زن بودند. با استفاده از MRI مغز آنها بررسی شد، نتیجه این بررسی:

به صورت کلی، سیم‌کشی مغز زنان جوان، دو نیمکره چپ و راست مغز را بیشتر به هم متصل می‌کند، در حالی که سیم‌کشی مغز مردان جوان، بیشتر قسمت‌های مختلف A«یکA» نیمکره را به هم وصل می‌کنند.


برعکس در مخچه، نحوه سیم‌کشی در مردان و زنان، به شیوه‌ای دیگر است و در اینجا این مردان هستند که سیم‌کشی بیشتر برای ارتباط نیمکره چپ و راست مخچه، اختصاص می‌دهند!

نیمکره چپ مغز، محل تفکر منطقی است، در حالی که نیمکره راست، تفکر مستقیم و عینی است.

پس بر اساس این یافته جدید می‌توان استدلال کرد که به صورت A«کلیA» مردها توانایی‌های حرکتی بهتری دارند در حالی که زن‌ها بهتر می‌توانند تفکرات عینی و تحلیل‌ها را با هم بیامیزند!

ما می‌دانیم که زن‌ها و مردها به شیوه متفاوتی فکر می‌کنند و توانایی‌های ذهنی آنها متفاوت است، برخی این تفاوت را به شیوه تربیتی نسبت می‌دهند و اعتقاد دارند که نحوه تفکر متفاوت مرد و زن، القایی است، اما حالا می‌‌شود دلیل آورد که دانشمندان موفق به شناسایی یک تفاوت ساختمانی هم شده‌اند.

البته باید تأکید کنم که این یافته را نباید به تک‌تک مردها و زن‌ها تعمیم داد، چه بسیارند زن‌هایی که توانایی‌ها حرکتی‌شان بهتر از مردان است (مثلا ورزشکار ماهر هستند) و چه بسیارند مردهایی که می‌توانند با مهارت تفکرات تحلیلی‌ خود را با تفکرات عینی و ساده خود ترکیب کنند.

جالب است که وقتی دانشمندان بررسی کردند که این تفاوت در چه سنی بیشتر نمود پیدا می‌کند، متوجه شدند که در سن ۱۳٫۴ تا ۱۷ سال، یعنی همان سنینی که بلوغ شروع می‌شود، این تفاوت شکل می‌گیرد و پیشرفت می‌کند. در سالخوردگی هم این تفاوت کمتر می‌شود.


این تحقیق در دانشگاه پنسیلوانیا انجام شده است.